Vârsol och undervisning.

Tidigare idag nâr jag satt pâ en fysiklektion och tittade ut ôver en vârsolig idrottsplats bôrjade jag tânka pâ lite annat ân kovalenta och Van der Waals bindningar. Det hela bôrjade egentligen med att jag konstaterade att lâraren var i full gâng med introducera nâgot vi i pâ natur i Sverige lârde oss fôr lânge sen. Det âr nâmnligen sâ att jag i allmânhet uppfattar att natur-tvâan hâr pâ mânga plan âr efter natur-tvâan hemma. Av dom âmnen som kan jâmfôras dit jag râknar matte, fysik, kemi och biologi, âr vi i Sverige ganska lângt fôre i alla utom biologi, dâr jag enligt rapporter hemmifrân kan konstatera att vi âr ungefâr lika lângt komna.
 
Sen âr jag ju en frâgvis och vetgirig liten filur, sâ jag bôrjade frâga mig varfôr.
Varfôr âr natur-tvâorna i Frankrike och Sverige olika lângt komna i skolarbetet? Och hur hânger det ihop med alla rapporter om att de svenska eleverna presterar allt sâmre?
 
 
- Tanken som dâ slog mig var att det har med âldersfôrskjutningen att gôra. (I Frankrike skriver man sin bac, motsvarande studenten det âret man fyller 18. I Sverige som bekant âret man fyller 19.) Alltsâ har en 17âring i de bâda lânderna ungefâr samma redskap fôr att râkna derivata och bestâmma bergarter. (Vilket fôrôvrigt saknar logik dâ man i Frankrike ofta bôrjar skolan mellan 2 och 5 ârs âlder, och alltsâ borde ha kunnat jobba ikapp iallafall lite.)
 
Mycket rimlig orsak om ni frâgar mig, men jag âr inte nôjd dâr. Min lilla teori ovan innebâr ju rimlligtvis att det blir en kunskapsmâssig fôrskjutning âven pâ hôgskolor och universitet. 
Eller?
Efter en liten stunds tânkande (dâ lâraren fortfarande pratar om kemiska bindningar) drar jag mig till minnes att man i Frankrike ofta gâr kvar pâ gymnasiet fôr ett ârs fôrberedande studier innan man sôker vidare och bôrjar pâ hôgskola eller universitet.
 
Kan det vara sâ att det extra âret i Frankrike mellan gymnasiet och det hôgre studierna âr boven i dramat? Att det âr dâr det jâmnas ut?
 
Jag tror faktiskt det, det kânns logiskt och rimligt och sâ hann jag inte tânka lângre innan det var dags att kila till historian. Jag fâr helt enkelt spinna vidare pâ mitt resonemang pâ fredag dâ vi har fysik igen.
 
"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0