Den geografiska källan.

Idag har jag varit på utflykt med Hervé och Corinne igen. Vi var vid frankrikes längsta flods källa (la loire). Jag drack vatten ur den Geologiska källan, tittade på när hunden badade i den Autentiska och spanade ut över ängarna efter den Sanna. 
 
Nu börjar det bli sent. Sent som i snart dags att sova och sent som i att både flyg och tågbiljett ligger och väntar på mig. Sent som i att vi har bestämt hur dags vi åker hemifrån nästa måndag. Sent som i att jag snart åker härifrån.
Jag minns att jag för ungefär ett år sedan satt och läste en årsresumé på en utbytesblogg. Flickan som skrev berättade om hur underbart det hade varit, hur mycket hon lärt sig, att det skulle bli ledsamt och så det som fastnade i mitt minne. Hon skrev att hon förstod allt som sades på radion. Åh, så imponerad jag blev må du tro! 
Föreställ dig nu min min den dagen jag insåg att jag faktiskt förstår allt på radion.
När jag för ett år sedan blygsamt tänkte att jag kanske skulle kunna förstå delar av fransk radio blev jag nästan arg på mig själv för att jag satte upp för höga förväntningar på resan.
Något jag kan säga i efterhand är att det där med radion gick ganska snabbt ändå, och även fast jag tappar ord och stakar mig så pratar jag flytande franska, jag förstår allt. Jag tittar på scetcher och hänger med även när nån pratar snabbt och otydligt. Och det är helt normalt när jag varit här i hela nio månader. Det du!
 
 
"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0