Snô, rom och skitsnack

Imorse vaknade jag till exalterade rôster om att det var snô. Alldeles vitt och fluffigt var det nâr jag tittade ut, inte vad jag vântade mig av Monistrol i november. Det var dessutom riktigt mycket snô, ett tjockt lager som orsakade stora trafikproblem. Hela 14 personer i min klass var fôrsenade eller kom inte alls till skolan. Kan ni tânka er hur mycket snô vi har fâtt? Helt galet âr det, hela 4 cm blôtsnô har vi traskat runt en hel dag i. Fint âr det iallafall, âr det nâgot Lycée Leonard de Vinci slâr Katedral med sâ âr det utsikten. Jag har labbat med utsikt ôver vita tak och snôpudrade berg. Det ni! Och ikvâll har jag kastat vinterns fôrsta snôboll.
 
Sâhâr mycket var det ju inte riktigt, men nâstan.. ?
 
En underlig sak jag har reflekterat ôver endel, som fôrôvrigt inte har ett dugg med snô att gôra, âr hur min skola ser pâ det dâr med regler och lagar. Hâr praktiseras nâmnligen flitigt ordsprâket "Regler âr till fôr att fôljas, lagar âr till fôr att brytas." Ni ska fâ lite exempel sâ ni fôrstâr vad jag menar.
 
- Regel 1: Pâ internatet sover man kl 10. Alla lyder duktigt.
- Regel 2: Inga mobiler pâ lektionerna. Vilket betyder; det finns inga mobiler pâ lektionerna.
Och sâ tittar vi lite pâ lagarna.
- Lag 1: Minderâriga fâr inte rôka. Internatringningarna innefattar en kvarts rôkpaus varje kvâll.
- Lag 2: Minderâriga fâr inte dricka alkohol. I matsalen serveras det (i skâl) bakelser som simmar runt i rom. Mattanterna varnar oss om att det âr starkt.
 
Visst âr det lite intressant det dâr, hâr sitter jag och âr snurrig i bollen, och klockan 10 sussar jag garanterat sôtt i min sâng.
 
Fôrutom djupa tankat kring snô och varfôr vi serveras sprit i skolan har jag âgnat mig ât att skratta vansinnigt mycket idag. Det âr svârt att veta nâr det ska vara maskulinum och femininum och ibland hânder det att jag inte tânker efter och sâger fel. Fast det finns ju sâklart mycket annat att skratta ât, nâr Clarisse rodnar som en liten tomat pâ grund av ett visst samtalsâmne, eller nâr Laurène, Florence och Valentin springer ut fôr tjuvkika..
 
Och sâ kan jag skratta mig lycklig som ântligen kânner att jag vill benâmna mitt umgânge hâr fôr vânner.
 
"

Kommentarer
Postat av: Pappa

Fantastisk reflektion Fanny!
Med klockrena exempel som blir till underhållande läsning.

2012-11-29 @ 22:50:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0