Sagan om saften.

Min värdmamma hittade precis en flaska med ettiket på svenska i köket. Och så frågade hon mig;

- Vad står det här?

Hjortron.png  

Hjortronsaft från Norrbotten. 

Konstigt tyckte jag och försökte förklara vad hjortron är för något;

- Små saker som ser ut som björnbär och hallon men är gula.

Det hade hon ingen aning om vad det är för något, så jag letade upp en bild på lämplig sökmotor på datorn. Artiska hallon visade det sig även heta, och jag blev väl lite mindre idiotförklarad när det visade sig finnas bildbevis för att detta konstiga bär existerar. 

Mysteriet i den här anekdoten är dock inte löst där. 

- Hur tusan hamnade det en flaska svensk hjortronsaft i vårt kök i centrala Frankrike?

 

Någon som sitter på hemlig information eller tror sig veta? Magdalena, är du boven i dramat? För om den har kommit hit med mig, då har jag bestämt haft påhälsning i reväskan, fått hjälp av små smurfar att gömma undan den  utan min vetskap, och som sedan har bestämt sig för att den passar fint på köksbänken.

 

"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0