Goder juler.

Jag hamnade lite efter med bloggandet under julhelgen dâ vi inte har varit hemma utan hos slâkt pâ olika hâll runt Auvergne. Jag har haft turen att hamna i en familj dâr de olika sidorna av slâkten inte liknar varandra nâgonstans sâ jag har fâtt uppleva bâde en lyxjul i Lyon och familjârt mys pâ landsbygden.
 
Pâ eftermiddagen den 22e âkte jag och mina franska systrar till slâkten i Lyon. Dâr bor nâmnligen bâde farmor och farfar och nâstan alla kusiner sâ vi var ett stort gâng. Sjâlva julfirandet var ganska likt det jag âr van vid. En stor gran, mycket mat och timmar av sâllskapsspel. Den stora skillnaden mot julen hemma i sverige var maten. Hâr bôrjades det med champagne och aperitif, sedan satte vi oss till bords och blev serverade saker som musslor, eller soppa till fôrâtt. Sedan kalkon och kastanjer eller varfôr inte ostron till varmrâtt. Efter varmrâtten dukas osten och salladen samt foie gras fram och sen rundas den minst tre timmar lânga sittningen av med paj eller kaka.
 
Fast det mest intressanta âr ândâ inte maten, utan det som dricks till maten. Vin, fransmânnen och deras vin.
Kvâllen nâr vi ât ostron tackade jag vânligt nej till det vita vinet som serverades till, men lagom till jag skulle smaka det slemmiga levnade djuret kommer min vârdfarbror med ett glas och serverar mig iallafall med motiveringen att det passar sâ bra till ostronen.
 
Pâ sjâlvaste julaftonsmorgonen upptâckte jag att min ena sko var borta, fôrvirrat sâg jag mig omkring i den stora lâgenheten och upptĉkte att det var skor utspridda i hela hallen och under granen. Runtom och i var alla julklapparna. Skorna fungerade alltsâ som namnskyltar till julklappshôgarna, och alla klappar ôppnades pâ en och samma gâng. Tânka sig att det var ett avlângt paket nerstucket i min sko med!
 
Senare pâ julafton tog vi tâget till Clermont, dâr môttes vi upp av Corinne och Hervé och sâ âkte vi till min vârdmorfar som bor i den lilla byn Bagnols lângt ut pâ landsbygden. En liten charmig fransk by med eget bageri, slaktare och mejeri, som sig bôr med andra ord.
Dâr bôrjade vi med att hjâlpas ât att gôra snittar och sedan ôppnade vi paket, skâlde i champagne och ât snittarna vi tidigare gjort framfôr kaminen. Sen ât vi vildsvinsgryta och avrundade kvâllen med att titta pâ videofilmer frân nâr mina vârdsystrar var smâ.
 
Det ska tillâggas att jag har fâtt ofôrskâmmt mycket julklappar, bra mycket mer ân jag hade vântat mig. Bâde bôcker med franska recept och bilder frân runt om i landet, paraply och en hôg annat var fint inslaget i papper.
 
Sen âr vi tillbaka till skidâkningen jag redan har skrivit om och jag har fullfôljt min uppgift att dokumentera en fransk jul pâ tvâ helt olika vis.
 
Tyvârr var jag lite feg med kameran sâ nâgra bilder pâ julgranen med piratkrok i eller korkarna till alla vinflaskor fâr ni tyvârr inte. Lât oss se det som ett test fôr att bedômma min fôrmâga att skriva levande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0