Långt kvar

Temperaturen har krupit ner till ensiffrigt. Vi eldar för fullt i kaminen och det luktar lite rök i huset. Raggsockarna sitter permanent på fötterna. Katten kommer in med frusna tassar och sval päls. Luften är sval och vintertorr.
 
Ja, jag får julkänsla. Jag vill gå på julmarknad. Provsmaka. Adventsmysa hos mormor och morfar. Vira halsduken ett extra varv. Bli allderles röd om näsan. Sjunga Bered en väg för herran. Sitta framför brasan och pyssla. Smita undan och i hemlighet slå in pysslet. Känna lackdoften i hela huset. Äta pepparkaksdeg. Kasta snöboll på Signe och nästan bli mulad tillbaka. Låta adventsljusstaken lysa hela natten. Ligga i en snödriva och filosofera med fina vänner. Jag vill vakna tidigt, tassa ner till granen och äta lussekatt till frukost. Och så längtar jag till den där speciella morgonen då det är dags. Till julafton.
 
Men.
 
Här är fortfarande löv kvar på träden. Jag har inte fyllt år än. Det är långt ifrån minusgrader. Och inte att förglömma, det bara är den 14e oktober.
 
"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0