Blä.

Idag är jag lite söndagsseg, en fin kombination av vetskapen av att det imorgon är måndag och att jag gick och lade mig alldeles för sent igår.
Jag tänkte trots allt vara lite duktig och röja av i mitt rum som förövrigt ser ut som tredje världskriget. Att städa är ju som bekant inte så väldigt givande. Istället funderade jag på vad min kosmetik innehåller, vilket är en följd av att jag förra veckan läste denna boken.
Mycket läsvärd, den borde läsas av alla som nån gång använder sig av någon form av kosmetik. Eller har för avsikt att göra det.
 
Så istället för att bädda sängen sprang jag ut i badrummet, hämtade neccesären och började läsa innehållsförteckningarna. Visst var jag beredd på att hitta en massa äckelpäckel, men någonstans trodde jag ändå att gränsen gick.
 
Min ansiktsskrubb exempelvis innehåller hudirriterande ämnen som sedan maskeras av ett smärtstillande ämne som är cancerframkallande och stör reproduktion och utveckling. Den innehåller även ett ämne som är misstänkt cancerframkallande och kan skada foster under graviditet. Detta är blandat med miljöbelastande ämnen som binder tungmetaller och stör hormoner.
-Trevligt att tvätta ansiktet med två gånger om dagen?
 
Vidare äcklande är det faktum att min deoderant innehåller inte mindre än 9 olika allergiframkallande ämnen, är miljöbelastande och dödar vattenlevande organismer när den kommer ut i miljön efter en dusch.
 
Och i mitt lilla oskyldiga läppsyl från snälla apoteket är två av huvudingredienserna baserade på råolja. Kanske inte så farligt för mig som användare, men destå värre för miljön och klotet.
 
Fräscht, eller hur? Nu ska jag gå och duscha och smörja in mitt huvud med hudirriterande, allergiframkallande kemikalier som sprider tungemetaller i miljön och kan ge mig cancer.
 
"

Kommentarer
Postat av: mormor

sluta använda allt sånt! Tvätta ansiktet bara med rent vatten och ta sen en snäll ansiktskräm utan allt det farliga i. Sån som är för torr och ömtålig hud.

2013-01-30 @ 18:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0