Baguette, slagruta och diplom.

Nu tânker jag kronologiskt och utfôrligt redogôra fôr dagen dâ jag fick jullov i Frankrike, sâ pâ med lâsglasôgonen och fram med anteckningsblocket.
 
 
Vâr kâra SVT lârare (biologi) som brukar ha ganska bestâmda âsikter om hur saker och ting hânger ihop fick mig att tvivla en aning pâ trovârdigheten i det han sâger. Idag fôrklarade han nâmnligen hur slagruta med baguetter fungerar, ni fôrstâr, vattnet i brôdet fâr de tvâ baguetterna att nârma sig varandra dâr det finns vatten. Visst att fransmânnen âlskar sitt brôd, men har det inte gâtt till ôverdrift nu?
 
Jag och Louisa har fâtt vâra DELF-diplom idag. Bâda tvâ vâldigt vâl godkânda vilket skolledningen tyckte var vârt att fira. Skâl i apelsinjuice till julmusik frân rektorns slips och sedan fotodags, det âr fina tider det. Efterfôljande grattulationer frân vânner, konstaterande av att min franska verkligen har fôrbâttrats och demonstration av hur lâgsamt och tydligt dom pratade med mig i bôrjan.
 
Sista lektionen bôrjade med en lâxa pâ ungefâr 57498748658 matteuppgifter till dagen vi bôrjar igen och fortsâtter med en timmes hysteriskt antecknane. Ja, jag vet vad jag ska lâsa pâ resan hem, och det âr inte cosmo..
 
Nu ligger pepparkaksdeg vol2 i kylskâpet och imorgon ska mina franska systrar baka till sina mor och farfôrâldrar. Senare, imorgon kvâll bâr det av till Lyon. Dârefter âr det fullspâckat med julfirande hos familj pâ olika hâll i princip fram tills jag âker.
 
"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0